Voorbereidingsplan voor de ambachtelijke slager
Voorbereidingsplan voor de ambachtelijke slager
Of je nu kiest voor een doe-dag of voor een rondleiding in het atelier, en goede voorbereiding is heel belangrijk! Zorg dat je op voorhand een nauwkeurige planning uitwerkt en bespreek het draaiboek met je personeel. Een goede voorbereiding is immers al een half succes.
Of je nu kiest voor een doe-dag of voor een rondleiding in het atelier, en goede voorbereiding is heel belangrijk! Zorg dat je op voorhand een nauwkeurige planning uitwerkt en bespreek het draaiboek met je personeel. Een goede voorbereiding is immers al een half succes.
Werkplan bij een Doe-Dag (voor de AMBACHTELIJKE SLAGER)
Enkele tips:
Kies je dag goed uit: sluitingsdag of niet, voor-of namiddag In 1u00 tot 1u30 kan je al heel wat doen! Dit is ruim voldoende om de groep aan het werk te zetten. Als je meerdere groepen hebt, zorg dan dat ze elkaar opvolgen. Het vraagt dan immers maar een keer voorbereiding. Maak het atelier klaar om kinderen te ontvangen: alle messen weg, maak ruimte : als je de molen niet gaat gebruiken, zet hem dan in de frigo, schik de tafel zodat alle kinderen een goed plaatsje hebben. Zet alle ingrediënten klaar bv. Stukjes vlees, stukjes paprika of ajuin en satéstokjes, plateau om hun product op te leggen, aantal bollen gehakt om hamburger te stampen, Vraag aan de leerkracht hoeveel leerlingen er komen zodat je weet voor hoeveel kinderen je ingrediënten moet hebben. Indien er anders-gelovigen in de groep zitten, voorzie je best stukjes kip of kalkoen. Bespreek vooraf de tijdsduur met de leerkracht. Zo kan je beter bepalen wat je in die tijdspanne kan doen. Iedere leerling dient over een schortje te beschikken: misschien heb je er zelf voldoende of vraag de leerlingen zelf een schortje mee te brengen.
Voorbeeld van hoe je de doe-dag kan organiseren. Iedereen kan daar zelf zijn eigen accenten in leggen:
Laat de kinderen binnen via de winkel. Begroet hen en leg al meteen de nadruk op het belang van vriendelijkheid in de winkel. De jassen en boekentassen laten we op een veilige plaats achter. Start met handen wassen en leg uit hoe belangrijk een goede hygiëne is. Afhankelijk van de grootte van de groep kan je op voorhand gehakt doordraaien. Mochten er negatieve reacties komen, ga daar dan op een gezonde manier mee om. Laat bijvoorbeeld een gehaktballetje proeven of laat de kinderen zelf een chipolatta afvullen (elk om beurt aan de vulbus, doorschuiven, en het worstje oprollen) Toon vooraf hoe je een burger maakt: bij kaasburgers maak je zelf het deeg en geef je iedereen zijn bal gehakt - bij spekburgers geef je hen een bal gehakt en 2 sneden spek (die al klaar liggen). Nadat je alles goed uitgelegd en getoond hebt, is het de beurt aan de leerlingen. Help waar nodig en laat geen kinderen onnodig prutsen. Ieder kind beschikt over een plateau waar hij/zij de gemaakte producten kan opleggen. Als alle producten klaar zijn, ga je in groep naar de winkel. Maak een rollenspel waarbij leerling A, met de vers gemaakte producten, leerling B kan bedienen en omgekeerd. Toon hoe je een hamburger, worstje in pakt en help waar nodig. Afhankelijk van de tijd en grootte van de groep, kan je de leerlingen de producten laten intikken op de kassa en hun rekening uit de kassa halen (geen geld uiteraard!). Dit is een drukker moment, maar ze vinden het wel fantastisch! Leg het PLU-systeem uit. Een interessant weetje bij een later bezoek aan de slagerij met mama of papa. Als afsluiter vraag je altijd wat ze van het bezoek aan de slagerij vonden en of ze zichzelf ook ooit in een slagerij zien werken? (waarom wel of niet?)
Andere mogelijk activiteiten:
Vogelnestje maken
Ieder kind krijgt zijn eitje (al of niet gepeld) en een bal gehakt.
Toon hoe je een vogelnestje maakt en help waar nodig. Leg vervolgens alle vogelnestjes op een bakplaat en bak de vogelnestjes. Vul potjes met tomatensaus en leg in elk potje een vogelnestje. Breng de gemaakte vogelnestjes naar de klas.
Pizza maken:
Geef elke leerling een kleine bodem. Stel alle ingrediënten op aan tafel. Laat de leerlingen doorschuiven zodat ze de ingrediënten kunnen op de pizza leggen. Geef aan ieder kind zijn pizza mee of bak de pizza af en breng hem op een afgesproken moment naar de klas (feest gegarandeerd!)
Een heel verrassende activiteit: vacuüm trekken!
Doe dit niet met vlees maar met een knuffelbeer. De reacties zijn subliem! Trek de zak met knuffelbeer vacuüm. Prik daarna een gaatje in de zak en de beer 'komt weer tot leven'.
BBQ
Als afsluiter kan de slager de bereidingen van de leerlingen bakken op de BBQ en er een gezellig moment van maken.
Samen pastasalade maken
Laat de leerlingen zelf nadenken over de ingrediënten die in de pastasalade verwerkt kunnen worden. Maak de pastasalade en serveer eventueel bij de BBQ.
VEEL SUCCES !
Enkele tips:
Voorbeeld van hoe je de doe-dag kan organiseren. Iedereen kan daar zelf zijn eigen accenten in leggen:
Andere mogelijk activiteiten:
Vogelnestje maken
Pizza maken:
Een heel verrassende activiteit: vacuüm trekken!
BBQ
Samen pastasalade maken
VEEL SUCCES !